Majka i njeno mladunče. Dugo se mislilo da je majčinsko
ponašanje najbolji primer instiktvnog ponašanja : zar se ne govori o majčinskom
instinktu? Ovaj pojam se sve više osporava kad je u pitanju Ijudska vrsta kod
koje se lako može uočiti uticaj tradicije i društvenih klasa u genezi
majčinskog ponašanja. Zatim, više etologa je dokazalo da majmunice prvorotkinje
retko kad podignu svoj porod do zrelog doba, budući da se o njemu brinu
neredovno i nevešto. Danas se može reći da to važi i za kuju (kao i za mačku i
kobilu) :majčinsko ponašanje nije strogo određeno genetskim ponašanjem, već
iziskuje obučavanje da bi se moglo usavršiti. Tako, možemo utvrditi da su kuje
prvorotkinje, čija štenad bivaju prepuštena da uginu jedno za drugim usled
nedostatka majčinske brige, kasnije kad ponovo budu imale mladunce mnogo
veštije od onih kuja čija je štenad preživela zahvaljujući staranju odgajivača.
Vezanost za štenad nije automatska, neophodno je da majka predhodno bude
valjano socijalizovana. Brojna nenormalna majčinska ponašanja (kanibalizam, davljenje
štenadi) posledica su poremećaja u procesu socijalizacije i naročito primanja
spoljnih uticaja. Izgleda da u čoporu prvorotkinjama pri štenjenju najčešće
pomažu iskusne ženke koje kidaju ovojnicu fetusa i ližu štenad u cilju
stimulacije. Prilikom kasnijih koćenja, keruša je pre sklona da potraži
usamljeno mesto da bi se okotila. Pojedine kuje iskopaju jamu za štenjenje koja
potpuno sliči vučjoj jami.
Nema komentara:
Objavi komentar